Grote bouwbedrijven omarmen elektrische bouwmachines na bewezen succes

jul 16, 2025 | Nieuws

In de Nederlandse bouwsector is er al enige tijd sprake van een duidelijke trend: grote bouwbedrijven zijn steeds positiever over elektrische bouwmachines. Na enkele jaren ervaring zien zij steeds duidelijker de positieve effecten en de praktische haalbaarheid van deze duurzame machines. Ondernemingen zoals Heijmans, Van Gelder Groep en BAM Infra investeren niet alleen in elektrisch materieel, maar bouwen ook laadinfrastructuur en ontwikkelen volledig emissieloze bouwplaatsen.

Heijmans: Voorloper in emissieloos materieel 

Heijmans heeft inmiddels tientallen elektrische rupskranen, walsen en asfaltspreidmachines in gebruik. Daarbij werkt het bedrijf met mobiele laadpleinen en eigen stroomvoorzieningen, waardoor ook op grote projecten zonder tussenkomst van dieselaggregaten gewerkt kan worden. Heijmans stelt zich ten doel om vanaf 2030 volledig emissieloos te bouwen en is naar eigen zeggen tevreden over de inzetbaarheid van het nieuwe materieel. We zien nauwelijks beperkingen meer ten opzichte van diesel,” aldus een recent interview op hun eigen website.

Elektrische bouwmachine van Heijmans

Van Gelder Groep: Praktijkervaring en uitbreiding 

Van Gelder Groep heeft onder meer een volledig elektrische boorinstallatie van 235 ton operationeel, en zet elektrische asfaltspreidmachines en vrachtwagens in. Volgens hun duurzaamheidsafdeling blijkt in de praktijk dat de prestaties gelijkwaardig zijn aan traditionele machines. Van Gelder geeft aan de investering verder uit te breiden, mede door positieve ervaringen in projecten zoals in Amsterdam en Elburg.

BAM Infra: Elektrisch standaard in gebruik 

BAM Infra testte al vroeg met elektrische walsen en graafmachines en heeft inmiddels diverse elektrische kleefwagens en graafmachines standaard in gebruik. Ook BAM laat via persberichten en interviews weten dat de markt volwassen begint te worden, met verbeterde batterijcapaciteit en meer leveranciers.

Steeds meer bedrijven positief over elektrische bouwmachines

BAM Infra voerde al in november 2022 zijn eerste elektrische mobiele graafmachine in, die per dag ongeveer 100 liter diesel en 326 kg CO₂ bespaart. Inmiddels zijn onder andere de DX165W-Electric graafmachine en vier elektrische kleefwagens onderdeel van hun standaard vloot geworden. Daarnaast ontwikkelde BAM hun eigen elektrische wals, goed voor een dagelijkse besparing van circa 236 kg CO₂ en volledig inzetbaar gedurende acht uur met een laadtijd van 3 tot 5 uur.

Bij het Prinses Alexiaviaduct op Maasvlakte 2 bouwde BAM zelfs een compleet laadplein voor elektrisch materieel – inclusief walsen, kleefwagens, graafmachines, shovels en een mobiele kraan. Ook tijdens werkzaamheden in Nunspeet zette BAM een volledig elektrische asfaltset, graafmachine en graaflaadcombinatie in, waarmee jaarlijks ongeveer 135 ton CO₂ en 1.300 kg stikstof wordt bespaard.

BAM laat via persberichten en interviews weten dat de markt volwassen begint te worden, met verbeterde batterijcapaciteit, meer leveranciers en bewezen inzetbaarheid in de praktijk.

Niet alleen voor de grote spelers

Belangrijk is dat deze trend zich niet beperkt tot de grote bouwbedrijven. Steeds vaker zien wij bij Groen Lease en Activum Lease dat ook kleinere en middelgrote bedrijven (klein MKB) de stap maken naar emissieloos bouwen. De urgentie groeit, mede door strengere regelgeving en milieuzones, maar vooral doordat de techniek bewezen betrouwbaar is geworden. Dankzij financieringsoplossingen zoals die van Groen Lease wordt het ook voor kleinere bedrijven haalbaar om emissievrij materieel aan te schaffen.

Over de auteur: Mehrad Xerxes Hosseini is specialist op het gebied van bouwmachines en mobiliteit. Met een achtergrond in techniek en financieringen helpt hij ondernemers graag bij het vinden van de financiering die het beste aansluit bij hun duurzame investeringen.